Najnowsze artykuły

Powiększanie ust kwasem hialuronowym

Pełne i zmysłowe usta to jeden z atrybutów kobiecości. Niestety większość kobiet nie jest nimi obdarzona w sposób naturalny, a przez lata usta...

Czytaj Więcej

Dlaczego stan lęku pogarsza się przed miesiączką

Stary dobry niepokój ma sposób na zagnieżdżenie się w twojej głowie w najbardziej niewygodnych momentach - randka, prezentacja pracy, impreza z przyjaciółmi. Frustrująco, może nawet wzmocnić się przed i w trakcie twojego okresu. Nie jest to wygodne, ale niestety, to prawda. Jak większość objawów ZNP, niepokój związany z okresem menstruacji ma związek z tym, jak hormony zmieniają się w trakcie cyklu. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz z tym żyć wiecznie - dzięki kilku prostym zmianom, w mgnieniu oka poczujesz się lepiej.

menstruacja 101: przewodnik po swoim cyklu

Zanim tu wejdziemy, zapoznaj się z tym, co robią twoje hormony przed, w trakcie i po okresie: Pierwszy dzień twojego cyklu to pierwszy dzień twojej miesiączki. Dla większości z nich będzie to trwało od trzech do siedmiu dni. W tym czasie poziom estrogenów i progesteronu spada prawie do zera, co jest częściowo odpowiedzialne za wzdęcia, biegunkę i skurcze, których doświadcza wiele osób.

Następnie następuje faza pęcherzykowa, choć technicznie rzecz biorąc trochę pokrywa się ona z okresem. Faza ta zazwyczaj kończy się około 14 dnia Twojego cyklu, czyli w momencie owulacji. Na koniec mamy fazę lutealną. Tam właśnie objawy PMS, w tym lęk, są naprawdę na wysokim poziomie. Dlaczego? W fazie lutealnej produkcja progesteronu w twoim organizmie jest zbyt duża, aby przygotować się do potencjalnej ciąży. Ten zwiększony poziom progesteronu pomaga zagęścić macicę. W tym samym czasie Twoje ciało wysyła jajo podróżujące radośnie w dół jajowodów, gdzie jest zapładniane - lub nie, w tym przypadku Twoje ciało musi pozbyć się tej pogrubionej wyściółki, a cały cykl zaczyna się od nowa z Twoim okresem.

Nadal jesteś ze mną? Dobrze. Dla celów tej historii dwie części, na których nam zależy, to faza lutealna - tydzień przed rozpoczęciem miesiączki - oraz sam okres. Jeśli nie jesteś w ciąży, to wtedy poziom estrogenów i progesteronu zaczyna swobodnie spadać, co według niektórych ekspertów może odgrywać ważną rolę w pogłębianiu się niepokoju.

Porozmawiajmy o hormonach

Kolejny możliwy winowajca: kortyzol. Czasami nazywany hormonem stresu, poziom kortyzolu wzrasta tuż przed rozpoczęciem miesiączki, Iram Kazimi, magister, w University of Texas Health Science Center w Houston, powiedział Vice w 2019 roku. "Jest możliwe, że kobiety cierpiące na tego typu lęk przed ZNP mają w ciągu miesiąca niższy poziom lęku, który po prostu pogarsza się pod wpływem kortyzolu, a nie ZNP" - powiedziała Vice.

Prostaglandyny również mogą odgrywać pewną rolę - mówi Sharyn Lewin, mgr, FACS, FACOG, certyfikowany ginekolog ginekolog. Dzięki skurczom macicy hormony te wyzwalają, odgrywają kluczową rolę w skurczach menstruacyjnych, ale możliwe jest również, że przyczyniają się do poprawy nastroju.

Na szczęście nie jesteś skazana na oglądanie miernika lęku na desce rozdzielczej umysłu, który pojawia się każdego dnia w tygodniu poprzedzającym miesiączkę. Istnieje kilka prostych kroków, które możesz podjąć, aby złagodzić ten irytujący problem.

zamknąć trochę oczu

Na początek dr Lewin poleca praktykowanie dobrej higieny snu do czasu wystąpienia miesiączki, ponieważ brak snu może zdecydowanie pogorszyć istniejący lęk i przyczynić się do powstania nowego. Oznacza to, że nie należy bezmyślnie przewijać Twittera przed snem (przepraszam!). Zaleca ona również ograniczenie spożycia wieczornej kofeiny i przeczytanie uspokajającej książki, medytację, słuchanie miękkiej muzyki lub wykonywanie rutynowych ćwiczeń jogi, które pomogą Ci zrelaksować się przed snem.

powiedz "nie" gorzałce

Być może chciałbyś również złagodzić skutki picia alkoholu, ponieważ jest on znany z tego, że zakłóca sen, "a każdy rodzaj słabej jakości snu lub odwodnienia może pogorszyć objawy [lęku]" - zauważa dr Lewin.

spocisz się.

"Ćwiczenie jest również ważne, przez cały czas, ale szczególnie przed i w trakcie miesiączki, ponieważ uwalnia wiele endorfin, które pomagają w stresie, lęku i łagodzeniu bólu", dodaje. Ładowanie na zielone warzywka i chude mięso może również pomóc, zauważa dr Lewin. Na koniec zaleca akupunkturę, której badania wykazały, że może być skuteczna w przypadku niektórych rodzajów zaburzeń lękowych (to powiedziane, jeśli cierpisz na ataki paniki lub zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, akupunktura może nie być właściwa dla Ciebie).

Dr Lewin ostrzega, że lęk nie powinien negatywnie wpływać na Pani/Pana codzienne życie lub czynności. Jeśli objawy są tak osłabiające, że wstrzymuje się twoje życie - nie możesz skupić się na pracy, tak bardzo cierpisz, że musisz odwoływać plany z przyjaciółmi lub rodziną, na przykład tydzień przed miesiączką, możliwe, że masz zaburzenia dysfunkcji przedmiesiączkowej (PMDD), ciężką postać ZNP, której często towarzyszy bezsenność, lęk, depresja, silne skurcze, brak energii i bóle mięśni. Jeśli to brzmi jak Ty, porozmawiaj z lekarzem - zmiany w stylu życia mogą pomóc, ale wiele kobiet znajduje ulgę w przyjmowaniu tabletek antykoncepcyjnych lub antydepresantów w drugiej połowie cyklu.

Co najważniejsze: Nie jesteś sama, jeśli cierpisz na lęk przedmiesiączkowy. "Właściwie to dość powszechne, a pomocy jest wiele" - mówi dr Lewin.

Lękasz się przed czy w trakcie miesiączki? Podziel się swoimi obawami w komentarzach!

Alanna Nuńez jest pisarką i redaktorką mieszkającą na Brooklynie. Pisze dla Cosmopolitan, Shape, Well + Good, Women's Health i innych, a obecnie próbuje (i w większości dni nie udaje się) napisać swoją pierwszą powieść.